STATUT NIEPUBLICZNEGO ŻŁOBKA „Leśne Ludki”

STATUT ŻŁOBKA


ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne


● § 1


1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki zwanej w dalszej treści żłobkiem, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczny Żłobek ,,Leśne Ludki ”.
2. Organem prowadzącym żłobek jest osoba fizyczna Magdalena Świniarska.
3. Siedziba żłobka znajduje się pod adresem: Tarnów, ul. Rydza-Śmigłego 5.
4. Nadzór sanitarno – epidemiologiczny nad placówką sprawuje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Tarnowie.
5. Żłobek używa pieczęci o treści:
Niepubliczny Żłobek ,,Leśne Ludki” Magdalena Świniarska , Tarnów ul. Rydza- Śmigłego 5.
NIP 9930467702

REGON 525791222
Tel. 508 534 433
Konto: 48 1050 1562 1000 0097 8779 0410


● § 2


Żłobek działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 4 kwietnia 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2022, poz. 1324,1383), oraz z dnia 6 marca 2018r. (Dz.U. z 2018r. poz.603), zwanej dalej ustawą Żłobkową.
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 08 września 2023r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz.U. 2023, poz. 1998).
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 07 grudnia 2018r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów
dziecięcych (Dz.U. 2019, poz. 72).
4. Na podstawie niniejszego Statutu.


ROZDZIAŁ II
Cele i zadania żłobka


● § 3


Żłobek realizuje cele i zadania wynikające z przepisów ustawy, w szczególności:
1. Troszczy się o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci przez zapewnienie im opieki, wyrabianie nawyków higieny życia codziennego oraz prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych.
2. Wspomaga rozwój i wczesną edukację dziecka zgodnie z jego indywidualnością.
3. Zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
4. Troszczy się o rozwój umysłowy dziecka, wyrabianie orientacji, elementarnych stosunków wielkości, przestrzeni i czasu, rozwijanie procesów poznawczych takich jak: myślenie, spostrzeżenia, mowy oraz zapoznanie z otaczającym środowiskiem i przyrodą.
5. Kształtuje postawy społeczne przez przyzwyczajanie dzieci do zgodnego współżycia i współdziałania w zespole rówieśników, budzenie i rozwijanie uczuć przywiązania, życzliwości i empatii.
6. Rozwija wyobraźnię i wrażliwość estetyczną dzieci, a także uzdolnienia poprzez różne formy działalności plastyczno- technicznej oraz troskę o estetykę otoczenia.
7. Udziela dzieciom pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
8. Tworzy warunki do wczesnej nauki.
9. Współdziała z rodzicami/prawnymi opiekunami pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
● pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
● udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju,
● uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w żłobku.
1. Zapewnia dzieciom prawidłowe żywienie, przestrzeganie zasad higienicznych.

● § 4


Wynikające z powyższych celów zadania żłobek realizuje w ramach następujących obszarów:
1. Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku.
2. Rozwijanie i wspieranie potencjału każdego dziecka.
3. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
4. Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie.
5. Rozwijanie wrażliwości moralnej.
6. Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Nauka rozumienia zjawisk przyczynowo – skutkowych.
7. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i
wyrażania własnych myśli i przeżyć.
8. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, teatralnej.
9. Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju emocjonalnego, fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.


● § 5


Placówka realizując zaspakajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
1. Dobrem dziecka.
2. Potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych.
3. Koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.


ROZDZIAŁ III


● § 6


Organem żłobka jest:
1. Założyciel/ Dyrektor– osoba fizyczna Magdalena Świniarska, który pracuje jako Dyrektor żłobka ,,Leśne Ludki”.


● § 7


Do zadań Założyciela/Dyrektora należy:
1. Założyciel jest Dyrektorem, czyli organem kierowniczym i wykonawczym w zakresie bieżącej działalności placówki.
2. Nadzór i koordynacja zgodności realizowanych przez żłobek celów z założeniami Statutu żłobka.
3. Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu żłobka.
4. Zatrudnianie i zwalnianie opiekunów .
5. Stała współpraca z pracownikami.
6. Obsługa administracyjna i finansowo-księgowa żłobka.
7. Ustalanie wysokości czesnego oraz opłat za dodatkowe zajęcia dla dzieci.
8. Ustalanie wysokości opłat na dany rok, w tym wysokości czesnego, opłat za
ewentualne dodatkowe zajęcia dla dzieci oraz wysokości stawki żywieniowej.
9. Zapewnienie dzieciom, zatrudnionym opiekunkom i pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w żłobku.
10. Sprawowanie nadzoru w stosunku do zatrudnionych opiekunów.
11.Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę żłobka.
12. Tworzenia bądź likwidacji nowych oddziałów żłobka.
13. Wprowadzanie zmian w Statucie żłobka i na stronie internetowej żłobka .
14. Zarządzanie żłobkiem oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach
dotyczących pracy i funkcjonowania żłobka.
15. Kontrola bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w żłobku.
16. Sprawowanie kontroli kwalifikacji zatrudnionego personelu.
17. Kontrola działalności żłobka i prawidłowej organizacji opiekuńczo – wychowawczej.
18. Tworzenie Regulaminu żłobka i wprowadzanie w nim zmian.
19. Reprezentowanie żłobka na zewnątrz.
20. Ustalenie ramowego rozkładu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców/prawnych opiekunów dzieci.
21. Gromadzenie informacji o pracy opiekunów w celu dokonywania oceny ich pracy, a także nadzór nad sposobem dokumentowania przez opiekunów przebiegu pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz dokumentowania zajęć.
Do zadań opiekunki dziecięcej należy:
1. Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków harmonijnego ich rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
2. Zajmowanie się dziećmi, pielęgnowanie i wychowanie.
3. Dbanie o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci.
4. Kształtowanie aktywności i samodzielności w codziennych czynnościach i zabawie.
5. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru.
6. Wypracowywanie społeczno- pożytecznych nawyków.
7. Zaspakajanie podstawowych potrzeb biologicznych.
8. Karmienie i ubieranie dzieci.
9. Organizowanie i przeprowadzanie zajęć edukacyjnych w Sali i na spacerze.


ROZDZIAŁ IV
Organizacja żłobka


● § 8


1. Żłobek jest placówką opiekuńczo –wychowawczą zapewniającą opiekę i wychowanie dzieciom w wieku od 6 miesiąca życia do 3 lat.
2. Żłobek jest placówką dwuoddziałową zlokalizowaną w Tarnowie na ul. Rydza-Śmigłego 5 .
1. Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci.
2. Podstawową jednostką organizacyjną żłobka są oddziały złożone z dzieci
zgrupowanych według zbliżonego wieku.
3. Liczba dzieci uczęszczających do oddziału żłobkowego na ul. Rydza-Śmigłego nie przekroczy po ośmioro dzieci na jednego opiekuna. Jeżeli w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne, dziecko wymagające szczególnej opieki lub dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku, to w żłobku jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie pięciorgiem dzieci, zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3(Dz.U. 2022, poz. 1324,1383, Artykuł nr. 15), zwaną dalej Ustawą Żłobkową.
4. W przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela
dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup żłobkowych.
5. W przypadku nieobecności dziecka w żłobku, Dyrektor żłobka może przyjąć na to miejsce na czas tej nieobecności inne dziecko, na podstawie umowy         z rodzicami.

● § 9


1. Rok oświatowy w żłobku rozpoczyna się 01 września a kończy 31 sierpnia
następnego roku.
2. Żłobek jest czynny 12 miesięcy w roku z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz dni wyszczególnionych przez założyciela żłobka.
3. Oddziały żłobka sprawują opiekę dzienną od poniedziałku do piątku w godz. od 6:30 do 17.00. Przy czym opieka nad jednym dzieckiem w żłobku nie może przekroczyć 10 godzin w ciągu jednego dnia.
4. Godzina zajęć w żłobku trwa 60 minut.
5. Czas trwania poszczególnych zajęć z dziećmi, powinien być dostosowany do
możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 10 – 15 minut.
6. Cennik dostępny na stronie www.lesneludki.pl
7. Możliwe jest też przyjęcie do żłobka dziecka niepełnosprawnego. W tym wypadku istnieje możliwość zorganizowania dodatkowej grupy zgodnie z możliwościami rozwojowymi dziecka oraz możliwościami bazowymi warunkującymi bezpieczeństwo i komfort pobytu tego dziecka oraz pozostałych dzieci.
8. W przypadku przyjęcia do żłobka dziecka z alergią, rodzice zapisują informację o alergii w karcie zapisu do żłobka, dodatkowo rodzice przedstawiają zaświadczenie lekarskie z wyszczególnieniem produktów alergizujących, które należy wykluczyć z diety dziecka. Zgodnie z istniejącą w danym czasie alergią pokarmową dzieci, firma cateringowa po codziennym zgłoszeniu przez żłobek zapotrzebowania na posiłek uwzględniający alergię, dostarczać będzie ten posiłek przygotowany bez składników alergizujących (składniki alergizujące zastępowane są innymi składnikami).
9. Nieobecność dziecka w żłobku rodzice zgłaszają przez aplikację Live Kids.
10. Zgłoszenie nieobecności możliwe jest w dniu poprzedzającym nieobecność

w dni robocze do godziny 22:00. Wtedy rodzic nie ponosi kosztów posiłku w tym dniu nieobecności . Natomiast jeżeli rodzic nie zgłosił nieobecności dziecka w danym dniu zgodnie z powyższymi informacjami lub zgłosi po godzinie 7.00, ponosi koszt posiłku w tym dniu.


● § 10


Czas pracy żłobka ustala rokrocznie Założyciel/Dyrektor placówki.

● § 11


1. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, wychowawczych i
rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
2. Żłobek może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno
oświatowymi w celu realizacji dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.


● § 12


1. Żywienie dzieci odbywać się będzie za pomocą firmy cateringowej .
2. W żywieniu brane jest pod uwagę indywidualne podejście do dzieci z alergią. W takim przypadku firma cateringowa dostarczać będzie posiłki dla dzieci

z daną alergią po każdorazowym zgłoszeniu zamówienia przez żłobek

i z uwzględnieniem danej alergii dziecka.
3. Każdy rodzic przed podpisaniem umowy, musi w karcie informacyjnej wpisać
ewentualną alergię pokarmową swojego dziecka, jak również zadeklarować rodzaj wyżywienia dla swojego dziecka. Wpis o alergii oraz wybrany sposób  żywienia będzie ujęty w Karcie zapisu dziecka do żłobka. Dodatkowo rodzice przedstawiają zaświadczenie lekarskie z wyszczególnieniem produktów alergizujących, które należy wykluczyć z diety dziecka. Zgodnie z istniejącą w danym czasie alergią pokarmową dzieci, obok jadłospisu głównego, wywieszana jest informacja o tym, jakimi produktami zastępowane są produkty alergizujące. Informacja ta oraz jadłospis przygotowywane jest przez firmę cateringową.
Żłobek za pośrednictwem firmy cateringowej oferuje 5 posiłków:
śniadanie, II śniadanie, dwudaniowy obiad, podwieczorek oraz napoje. Rodzic będzie mógł wybrać lub zmieniać ilość zamówionych dań w konkretnym dniu po uprzednim poinformowaniu o tym właściciela żłobka lub pracownika.
4. Dzieciom karmionym mieszankami mlecznymi rodzice zobowiązani są do
dostarczenia do żłobka suchej mieszanki oraz butelki. Założyciel gwarantuje
przygotowanie mieszanki zgodnie z informacją podaną na opakowaniu mieszanki, a także zgodnie z zasadami higieny.
5. Dzieci karmione mlekiem matki (karmione piersią) – żłobek może przyjmować ściągnięty pokarm i podawać dziecku zgodnie z zasadami higieny . W takim przypadku pokarm przyjmowany jest w zamkniętych słoiczkach opisanych imieniem i nazwiskiem dziecka oraz datą kiedy pokarm został ściągnięty. Pokarm przechowywany jest w lodówce, a przed podaniem podgrzewamy w kąpieli wodnej. Opiekunowie zobowiązani są podgrzać pokarm i podać dziecku zgodnie z zasadami higieny.
6. Posiłki podawane będą dzieciom zgodnie z zasadami higieny.
7. Nieobecność dziecka w żłobku rodzice zgłaszają poprzez aplikację LiveKids.


● § 13


1. Codzienną organizację pracy żłobka określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora placówki, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia opiekun, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
3. W szczególnych przypadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia (np.
organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).
4. Zgodnie z Art. 19 Ustawy (DZ.U.2018.603) opiekun prowadzący zajęcia w żłobku współpracuje z rodzicami dzieci uczęszczających na zajęcia, w szczególności przez prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.
Opiekun w każdym dniu udziela każdemu rodzicowi wyczerpującej informacji na temat dziecka.


● § 14


Zgodnie z Art.12a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U.2018.650) w żłobku może zostać utworzona rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do żłobka.
W związku z tym raz do roku organizowane będzie spotkanie rodziców w celu utworzenia rady rodziców. Rodzice będą mieli wybór czy chcą powołać radę rodziców czy nie i jeżeli tak, to jaki będzie zakres jej kompetencji.


● § 15


1. Do realizacji celów statutowych żłobka placówka na ul. Rydza-Śmigłego 5, posiada:
1. Salę zabaw nr 1 dla dzieci o powierzchni 63,46 m2
2. Salę zabaw nr 2 dla dzieci o powierzchni 58,61 m2
3. Gabinet pedagoga o powierzchni 20,42 m2
4. Szatnia z szafkami na odzież dla dzieci o powierzchni 25,74
5. Pomieszczenie sanitarne dla dzieci (ubikacja, umywalka, natrysk) o powierzchni 15,48
6. Pomieszczenie socjalne dla personelu (wyposażenie meblowe, plus ubikacja, umywalka, natrysk)
7. Kuchnia cateringowa – pomieszczenie dystrybucji posiłków dowożonych

w systemie cateringowym (wyposażone w zlewozmywak, lodówkę, kuchenkę gazową, zmywarkę z funkcją wyparzania).
8. Gabinet dyrektora.


ROZDZIAŁ V
Nauczyciele, opiekunowie i inni pracownicy żłobka


● § 16


1. Po zapisaniu większej ilości dzieci do żłobka, Założyciel/dyrektor powierza pracę w oddziale żłobkowym przyjętym do pracy opiekunom. Liczba dzieci na jednego opiekuna nie przekroczy 8, a gdy w tej grupie dzieci będzie jedno niepełnosprawne lub które nie ukończyło 1 roku życia, liczba ta nie przekroczy 5 dzieci.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku opiekuna jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji zawodowych, zgodnie z wymogami przepisów ustawy.
3. Obowiązki opiekuna:
4. opiekun zajmuje się dziećmi, pielęgnuje je i wychowuje,
5. dba o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci,
6. kształtuje aktywność i samodzielność w codziennych czynnościach i zabawie,
7. kształtuje pozytywne cechy charakteru,
8. wypracowuje społeczno- pożyteczne nawyki,
9. zaspokaja podstawowe potrzeby biologiczne,
10. karmi i ubiera dzieci,
11. organizuje i przeprowadza zajęcia edukacyjne,
12. nauczyciel opiekuje się dziećmi zgodnie ze swoimi kwalifikacjami zawodowymi.


● § 17


1. Podstawowymi zadaniami opiekunów jest:
2. Dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu,
3. Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków żłobka,
4. Współpraca ze sobą w zakresie opieki i wychowania dzieci,
5. Rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie
obowiązków określonym przez Założyciela placówki, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań jeżeli zostały one zlecone przez Założyciela i są związane z prawidłową organizacją pracy żłobka.


ROZDZIAŁ VI
Rodzice/Prawni opiekunowie i Opiekunki


● § 18


1. Rodzice/Prawni opiekunowie i Opiekunki współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania opiekuńczego, edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Formy współdziałania to:
 a) zebrania ogólne i grupowe
 b) kontakty indywidualne z Założycielem i Opiekunami
 c) zajęcia otwarte
 d) spotkania ze specjalistami np. psycholog, pedagog, lekarz itp.
 e) imprezy i uroczystości połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci
 f) pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie opinii
 h) spotkania integracyjne, festyny
 i) inne formy stosowane w pedagogice.
3. Rodzice/Prawni opiekunowie mają prawo do:
a. znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania w danym oddziale żłobkowym i programu rozwoju placówki,
b. uzyskiwania od Opiekunek rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych,
c. uzyskiwania od Opiekunek porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności
wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
d. otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości żłobka,
e. wzbogacania ceremoniału i zwyczajów żłobka w oparciu o tradycje środowiska i regionu,
f. udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości w żłobku, imprez, wycieczek, spacerów i innych,
g. wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
h. ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem placówki od następstw
nieszczęśliwych wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia,
i. wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej i rekreacyjnej żłobka.

Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
1. przestrzegać zawartą ze żłobkiem umowę o świadczenie usług, oraz postanowień Statutu żłobka
2. ściśle współpracować z Opiekunką prowadzącą grupę w celu ujednolicenia
oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju,
3. przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki przez rodziców lub pisemnie
upoważnioną przez nich osobę ( wymagane jest pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica), osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; Rodzice/ Prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę.
4. przyprowadzać do żłobka wyłącznie dzieci zdrowe jak również przedstawiać na prośbę Dyrektora lub Opiekunki zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowie i może uczęszczać do żłobka.
5. informować o przyczynach nieobecności dziecka w żłobku oraz niezwłocznie
zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych a także zgłaszać
Dyrektorowi lub Opiekunce niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne, jak i psychiczne,
6. uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania żłobka i rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
7. na bieżąco informować Dyrektora o zmianach adresu zamieszkania, telefonu
kontaktowego,
8. śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej żłobka,
9. terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w żłobku zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z Założycielem/Dyrektorem placówki,
10. respektować uchwały zespołu pracowników merytorycznych podjęte w ramach ich kompetencji,
11. zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”,
12. zaopatrzyć dziecko w jednorazowe pieluszki, mokre chusteczki, smoczki, butelki lub mleko modyfikowane, jeśli wymaga tego wiek i aktualne potrzeby dziecka,
13. Odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania żłobka, do godziny 17.00


● § 19


1. Do żłobka uczęszczają dzieci w wieku od 6 miesiąca życia do 3 lat.
2. Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w
szczególności mają prawo do:
3. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo -wychowawczego uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej,
4. akceptacji takim jakimi są,
5. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, czy
zaniedbania ze strony dorosłych,
6. poszanowania godności i własności osobistej,
7. indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
8. zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
9. aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
10. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
11. różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
12. pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.


● § 20


1. W żłobku nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
2. W przypadku zaistnienia konieczności podawania dziecku lekarstw i/lub specjalistycznych preparatów żywieniowych oraz w przypadku konieczności stosowania wobec dziecka określonych procedur medycznych, wynikających ze stanu zdrowia dziecka, dyrektor Żłobka ustala w odrębnym, pisemnym porozumieniu z Rodzicem/Opiekunem prawnym sposób wykonywania ww. czynności oraz osoby za nie odpowiedzialne. Konieczność podawania dziecku leków lub specjalistycznych preparatów żywieniowych oraz konieczność stosowania wobec dziecka określonych procedur medycznych muszą być potwierdzone stosownym aktualnym zaświadczeniem lekarskim.



ROZDZIAŁ VII
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków


● § 21


1. Podstawą zapisania dziecka do żłobka jest wypełnienie „Karty zgłoszenia dziecka do żłobka ” i złożenie jej w podanym wcześniej przez Założyciela żłobka terminie, następnie uiszczanie stosownego czesnego.
2. Przyjęcie dziecka do żłobka następuje na podstawie umowy o świadczenie usług, zawartej pomiędzy stronami tj. Rodzicami/Prawnymi opiekunami             a Założycielem/Dyrektorem żłobka.

3. Dzieci niepełnosprawne oraz dzieci z rodzin wielodzietnych przyjmowane są zawsze w pierwszej kolejności.
4. Rozwiązanie świadczenia usługi następuje w przypadkach przewidzianych umową oraz zgodnie z § 22 oraz § 26 niniejszego Statutu.
5. Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczna ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków żłobka.
6. Przyjęcie dziecka do żłobka może nastąpić w trakcie całego roku oświatowego, w miarę wolnych miejsc.
7. W przypadku gdy liczba zgłoszonych dzieci jest większa od liczby miejsc o kolejności zapisu dziecka decyduje kolejność zapisania w wyznaczonym przez Dyrektora w terminie przy zachowaniu następujących zasad:
● pierwszeństwo mają dzieci już uczęszczające, (rodzice składają podania w terminie rekrutacji wstępnej, podanym przez Założyciela, przed terminem rekrutacji głównej),


● § 22


Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora placówki w szczególności gdy
Rodzice/Prawni opiekunowie:
1. nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce Statutu żłobka i
obowiązujących w placówce procedur,
2. nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat na zasadach zawartych w niniejszym Statucie i zawartej umowie cywilnoprawnej,
3. zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno – wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w placówce,
4. nie zgłosili Dyrektorowi lub Opiekunce prowadzącej grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 21 dni, a także wówczas gdy nastąpił brak współpracy pomiędzy Rodzicami/Prawnymi opiekunami a Opiekunkami żłobka w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie opieki i wychowania dziecka,
5. przyprowadzają Dziecko do żłobka z widocznymi objawami chorobowymi, tj.
gorączka, katar bakteryjny, kaszel, luźny stolec czy wymioty, a także nie stosują się do zasad ustalonych w żłobku dotyczących takich sytuacji.
6. dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci.


ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności


● § 23


Działalność żłobka finansowana jest z następujących źródeł:
1. opłat wnoszonych przez Rodziców/Prawnych opiekunów dzieci zapisanych do żłobka.


● § 24


1. Odpłatność za pobyt dziecka w żłobku składa się z:
2. Całodziennej opieki nad dzieckiem, opłaty stałej w wysokości 1512 zł, która w ramach projektu Maluch plus 2022-2029 zostaję pomniejszona o dofinansowanie do pobytu dziecka w placówce.

Zgodnie z informacją z dnia 31.05.2023 ujętą na stronie: Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz programu Maluch plus 2022-2029 pkt. 4.3.6 opublikowano limit miesięcznej opłaty za pobyt dziecka za pobyt dziecka w instytucji opieki. Limit miesięcznej opłaty jest ustalany dla całego kraju, w oparciu o dane z Rejestru Żłobków na podstawie informacji o podstawowej opłacie miesięcznej za pobyt w instytucji prowadzone przez podmioty inne jak jednostki samorządy terytorialnego z wyłączeniem instytucji publicznych. Aktualizacja limitu opłaty jest publikowana nie rzadziej niż pół roku.

Limit miesięcznej opłaty za pobyt dziecka obowiązującym w drugim półroczy 2023 wynosi 1512 zł. Kolejna aktualizacja limitu zostanie opublikowana na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społeczne, zakładka Maluch plus w listopadzie 2023.Zatem, aktualnie miesięczna opłata za pobyt dziecka w żłobku wynosi 1512 zł ( bez dofinansowania maluch plus) zgodnie z programem maluch plus od powyższej kwoty zostaję odjęta kwota dofinansowania do bieżącego dofinansowania utworzonego nowego miejsca w placówce w wysokości do około 837 zł oraz, jeśli przysługuje bon żłobkowy ( zgodnie uchwałą budżetowa 2023 miasta Tarnowa).

3. Cennik usług żłobka – udostępniony jest na stronie internetowej.
4. Opłaty za wyżywienie wynosi 18 zł, podlegającej zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień zgłoszenia nieobecności dziecka do godz. 7 rano w danym dniu w placówce.
5. Składniki opłat i ich wysokość ustala rokrocznie Założyciel placówki.
III.
1. Opłatę stałą należy uiszczać z góry przed pierwszym dniem miesiąca, którego
dotyczy opłata na rachunek bankowy wskazany w umowie.

2. Opłaty stałe należy uiścić pomimo nieobecności dziecka.
3. Opłatę za wyżywienie do 10 dnia kalendarzowego miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy wyżywienie W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne za zwłokę.
4. W przypadku kiedy Rodzic nie dokona opłaty stałej Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora placówki . Przy czym ponowne przyjęcie Dziecka do żłobka może nastąpić w miarę dostępności wolnych miejsc, po ponownym podpisaniu umowy i uregulowaniu zaległości.


ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe


● § 27


1. Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności żłobka.
2. Statut nadaje organ prowadzący.
3. Zmian w Statucie dokonuje organ prowadzący żłobek.
4. Żłobek prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Prowadzenie żłobka ma charakter działalności opiekuńczo –wychowawczej.
6. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
7. Statut wchodzi w życie z dniem wpisu do rejestru.
8. Statut został aktualizowany w dniu 15.11.2023r.